Ezi-SPEED Modbus RTU – DC-motor

Styr din transportör analogt eller via Modbus RTU.

DC-motorn Ezi-SPEED sänker din elförbrukning, något alla tjänar på.

  • Analog styrning via potentiometer alternativt Modbus RTU
  • Matningsspänning: 110-220V
  • Varvalsområde: 50-4000rpm
  • Hastighetsvariation: 0,2%
  • Hög verkningsgrad genom låg värmeutveckling
  • Tillgängliga storlekar: 30, 60, 120, 200 och 400W
fastech ezi speed bldc motor
Stefan Svelenius, VD

Kontakta Stefan Svelenius
för mer information.

stefan.svelenius@sigbi.se
Telefon: 042-654 00

ec-motor ac-motor
DC-motor – Kompakt, lägre vikt och mer effekt

Jämfört med en induktionsmotor, AC-motor, är EC-motorn mycket mer kompakt med en lägre totalvikt. Tack vare sina permanentmagneter i rotorn får man också ut mer effekt.

Enkel kabeldragning

EC-motorns kablage ansluts enkelt till dess driver. Varken lödning eller några specialverktyg krävs för att ansluta kraft och signalkabel. Kontakten till motorkabeln monteras enkelt till kabeln med push-in och en skruvmejsel. På liknande sätt ansluts signalkabelns trådar till driverns kontakt.

ezi-speed kabeldragning ec-motor
RS-485 baserad Modbus-RTU styrning – upp till 31 enheter

Ezi-SPEED Modbus-RTU stöder Modbus-RTU-protokollet baserat på RS-485. Detta möjliggör maskinkonstruktion och design som passar flera olika styrsystem istället för ett begränsat signalutbyte med digitala I/O. Modbus arbetar i ett master/multi-slave-läge, där endast mastern kan skicka kommandon, och varje slav svarar efter utfört kommandona. En master kan kommunicera med upp till 31 Modbus RTU- slavar samtidigt.

Temperatur

Jämförelse mellan Ezi-SPEED och en AC-motor efter 4 timmars kontinuerlig drift med full last. Hastighet 1500 rpm/min.

Skyddsfunktioner

Ezi-SPEED upptäcker onormala situationer så som överbelastning, överspänning etc. När detta inträffar stoppas driften omedelbart och aktuellt larm aktiveras.
Man kan använda ett bromsmotstånd när tiden för inbromsning är för kort och man riskerar överspänning vid inbromsning. Skyddsfunktioner för överspänning vid inbromsning kan också aktiveras för att skydda utrustningen.

Specifikation
Modell
ESM-60-S-30
ESM-80-S-60
ESM-90-S-120
ESM-104-S-200
ESM-104-S-400
Märkeffekt (W)
30
60
120
200
400
Nominellt moment (Nm)
0.096
0.191
0.382
0.637
1.27
Märkström (A)
0.21
0.36
0.85
1.65
2.37
Nominell hastighet (rpm)
3000
3000
3000
3000
3000
Momentkurva
transportör omrörare momentkurva ec-motor dc-motor bldc